مقاله

نظافت کاشی و سرامیک (کاشی ارس)

بهترین روش تمیز کردن سرامیک و لکه گیری کاشی

تمیز کردن سرامیک و کاشی کار سختی نیست و نیاز به دانش خاصی ندارد. با اینکه اکثر ما ترجیح می‌دهیم از انجام آن شانه خالی کنیم؛ بهتر است به خاطر داشته باشیم تمیز بودن آن تاثیر شگرفی بر تمام فضای خانه دارد و حس تمیزی و آرامش را در محیط جاری می‌کند.

راه های زیادی برای تمیز کردن کاشی های سرامیکی وجود دارد. در بخش اسرار خانه داری ، ترفندهایی برای تمیز کردن سرامیک ، پاک کردن لکه های روی کاشی و سرامیک را فرا می گیرید.

 

راهنمای تمیز کردن سرامیک

 برای براق و سالم نگه داشتن سرامیک‌ها باید به طور منظم آن‌ها را تمیز کنید تا از تجمع لکه و جرم روی آن‌ها جلوگیری شود.

 بهتر است کاشی و سرامیک‌ها را حداقل یک بار در هر هفته جارو کرده و پاک کنید.

اگر با لکه‌های خاصی مواجه شدید که به سادگی از بین نمی‌روند می‌توانید از بخار شور و یا از محلول‌های مناسب که در ادامه با آنها آشنا می شوید، استفاده کنید.

 

مراحل تمیز کردن سرامیک در نظافت هفتگی

ابتدا سرامیک ها را جارو کنید، جارو کردن باعث می‌شود گرد و غبار، خاک و سایر خرده های آشغال از روی سرامیک‌های کف برداشته شود.

سپس سرامیک ها را با دستمال یا تی‌های پارچه‌ای پاک کنید. نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست. با این کار کاشی‌های سرامیکی شما درخشان تر می شوند.

با یک پارچه خشک بلافاصله آن را خشک کنید تا گردو غبارهای جدید روی مناطق مرطوب ننشیند و همچنین از خود در برابر لغزش محافظت کنید.

هر چیزی که روی زمین می‌ریزد، را فورا پاک کنید؛ حتی آب.

 

 

شوینده های مناسب برای تمیز کردن سرامیک و کاشی

آب بهترین شوینده برای کاشی های سرامیکی است که می تواند لجوج ترین لکه ها را نیز از بین ببرد. اگر تولیدکننده توصیه کرده از شوینده های ملایم تری استفاده کنید یا می توانید مخلوط نصف به نصف آب و سرکه برای ایجاد برق روی سرامیک ها به کار ببرید.

برای تمیز کردن سرامیک باید از ابزارها و شوینده‌ای استفاده کنید که دارای کمترین میزان سایندگی باشند. بهتر است برای تمیز کردن کاشی‌های سرامیکی، همیشه کار را با آب شروع کنید.

قبل از اینکه مواد شوینده را روی همه سرامیک‌ها بریزید ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک و دور از چشم امتحان کنید تا مطمئن شوید که این شوینده باعث تغییر رنگ و یا آسیب رساندن به سرامیک‌ها نمی‌شود.

تذکر : از تمیزکننده‌های ساینده یا کرم‌هایی که حاوی مواد ریز مانند سیلیکات هستند استفاده نکنید.

آب بهترین شوینده برای کاشی های سرامیکی است

پاک کردن لکه های کهنه و سخت از روی سرامیک

 نیم فنجان فنجان (۱۱۷ میلی لیتر) سرکه سفید یا سرکه مخصوص تمیزکاری را با یک گالن ( ۳.۷ لیتر) آب گرم مخلوط کنید. بعد با استفاده از این محلول سرامیک‌ها را بشویید. اگر سرکه نداشته باشید می‌توانید از الکل استفاده کنید.

آب گرم را با مقدار مساوی پودر شستشو مخلوط کنید. پودر شستشو یک ماده تمیز کننده است که به شما کمک می‌کند سطوح سخت مانند کاشی‌های سرامیکی را تمیز کنید.

با استفاده از یک پارچه، مخلوط را روی لکه قرار دهید. اجازه دهید مخلوط به مدت پنج تا ده دقیقه بر روی لکه بماند. پارچه را برداشته و با یک قلم مو یا فرچه نرم روی لکه بکشید. در نهایت، محدوده لکه را با یک پارچه خیس تمیز کنید. اگر رنگ پس از یک بار شستشو باقی بماند، روند را تکرار کنید.

 

تمیز کردن فواصل بین کاشی ها و سرامیک ها

برای تمیز کردن خط دوغاب مرزهای بین کاشی و سرامیک ها از بخارشوهای با فشار بالا و وسایل شستشوی قوی استفاده کنید.

درز بین سرامیکها و کاشیها را با محلول جوش شیرین، آب و سرکه تمیز کنید

اگر بخارشو ندارید روش های زیر را امتحان کنید:

 مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کرده و روی دوغاب‌ها بریزید. اجازه دهید مخلوط برای چند ساعت (یا حتی یک شب) روی دوغاب بماند. سپس دوغاب را با یک فرچه و یا مسواک قدیمی محکم بشویید و در نهایت باقی مانده مخلوط را با یک اسفنج خیس شده در آب گرم پاک کنید.

 اگر می خواهید قدرت تمیز شدن چند برابر شود، یک بطری اسپری را با سرکه پر کنید و پس از اعمال مخلوط جوش شیرین روی دوغاب سرکه را روی آن اسپری کنید.

 مقدار کمی ماده شوینده به یک لیتر آب اضافه کنید. سپس با اسفنج آغشته به این محلول، با دقت خطوط میان سرامیک‌ها را پاک کنید تا لکه‌ها و مواد زائدی که در این خطوط میان سرامیک‌ها به وجود آمده است با استفاده از همان محلول یا حتی آب خالص پاک شوند.

 

لکه گیری سرامیک

پاک کردن سرامیک از لکه‌های قهوه، چای و یا آب میوه

آن را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. سپس رنگ باقی مانده را با یک محلول درست شده از ۱۰ میلی لیتر (۲/۳ قاشق  غذاخوری) سفید کننده و یک قوطی (یک لیتر) آب یا با پراکسید هیدروژن از روی سرامیک تمیز کنید.

پاک کردن لکه های خون

می‌توانید از سفید کننده (وایتکس) یا آب اکسیژنه استفاده کنید. لکه های خون را می‌توان با یک پارچه یا اسفنج و محلول سفید کننده و آب از بین ببرید.

به عنوان مثال، مخلوطی از ۱۰ میلی لیتر (۲/۳ قاشق غذاخوری) سفید کننده و نصف لیتر (نیم قوطی) آب مخلوط کنید. اسفنج یا پارچه را در محلول بزنید و روی لکه های رنگی بچرخانید تا زمانی که از بین بروند.

تمیز کردن لکه‌های آدامس، قیر و یا شمع

می‌توانید از یخ استفاده کنید. مکعب‌های یخی را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید. کیسه را روی لکه‌های چسبناک سرامیک قرار دهید پس از پنج تا ده دقیقه، قوام یا استحکام لکه را بررسی کنید. آدامس باید یخ زده باشد تا جایی که امکان دارد آن را بخراشید و رنگ باقی مانده آن را از روی سرامیک پاک کنید.

پاک کردن لکه های جوهر از روی سرامیک

باید از سفید کننده استفاده کنید. یک پارچه تمیز را با سفید کننده خیس کنید. پارچه را روی لکه قرار دهید. تا وقتی که لکه ناپدید شود هر  یک دقیقه یا بیشتر آن را چک کنید. پارچه خیس را بیش از حد بر روی کاشی یا سرامیک قرار ندهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید