مقاله

سرامیک و لکه گیری کاشی (کاشی ارس)

بهترین روش تمیز کردن سرامیک و لکه گیری کاشی

فهرست مطالب[بستن]

برای پوشش کف اغلب سرویس های بهداشتی و آشپزخانه از کاشی و سرامیک استفاده می شود. همچنین بسیاری از افراد به جای پارکت یا حتی سنگ، از سرامیک برای پوشش کف سایر بخش های خانه خود استفاده می کنند. شناخت بهترین روش برای تمیز کردن سرامیک و کاشی اولین گام برای نظافت و حفظ زیبایی محل زندگی شما است.

متداول ترین دلایل تغییر رنگ سرامیک و کاشی عبارت است از:

  • قرار گرفتن روزانه در معرض آب، گرد و غبار، خاک و سایر مایعات ریخته شده.
  • رطوبت زیاد و عدم تهویه که باعث ایجاد کپک می شود.
  • دوغاب متخلخل که جذب مواد ریخته شده را ساده تر می کند.
  • جمع آوری کثافات صابون ناشی از استحمام،شستشوی لباس ها و …

برق انداختن سرامیک

تمیز نکردن سرامیک و کاشی برای مدت طولانی باعث چرک مردگی آن ها شده و اتاق را همیشه کثیف و نامنظم نشان می دهد. از طرف دیگر، استفاده مداوم از دوغاب برای سفید کردن کاشی ها نیز راهکار مناسبی محسوب نمی شود؛ چرا که باعث جذب خاک به کاشی شده و به مرور زمان آن را تیره می کند. پس راهکار چیست؟

روش های طبیعی تمیز کردن کاشی

تمیز کردن کاشی و سرامیک با استفاده از مواد طبیعی که در دسترس دارید، به سادگی امکان پذیر می باشد. پوست مرکباتی مثل پرتقال را به یک چهارم سرکه سفید اضافه کرده و به مدت دو هفته در یک ظرف بسته نگهداری نمایید. این محلول را با نصف آب در یک بطری اسپری ترکیب کنید. با استفاده از این اسپری می توانید کف، کاشی، سرامیک، وسایل آشپزخانه و بسیاری دیگر از سطوح را به روش های طبیعی تمیز کنید. نگران بوی تند سرکه و باقی ماندن آن روی سطوح نباشید، پوست پرتقال بوی تند سرکه را کاهش داده و آن را معطر می کند.

تمیز کردن سرامیک با جوش شیرین

اسکراب جوش شیرین یکی دیگر از روش های طبیعی برای تمیز کردن کاشی و سرامیک می باشد. یک چهارم فنجان سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک چهارم فنجان جوش شیرین و دو گالن آب بسیار گرم ترکیب کنید. همچنین می توانید از چند قطره عصاره اسطوخودوس نیز برای معطر شدن این محلول استفاده نمایید. برای تمیز کردن سرامیک و کاشی تنها کافی است که محلول به دست آمده را روی کفپوش اسپری کنید تا تمام آلودگی ها به راحتی از روی آن تمیز شود.

پاک کننده کپک

برای پاک کردن کپک از روی سرامیک و کاشی یا حتی پرده حمام، به مخلوط آبلیمو و بیکینگ پودر با نسبت های مساوی نیاز دارید. این محلول را روی محل کپک زده قرار داده و پخش کنید. پس از گذشت چند ساعت، آن را آبکشی کنید تا به طور کامل تمیز شود.

تمیز کردن سرامیک با سرکه

پیش از شروع کار، تمامی وسایل اضافی شامل کفش ها، فرش، مبلمان و … را از روی سرامیک برداشته و به جای دیگری منتقل نمایید. سپس طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. به کمک جارو برقی زمین را از خاک و گرد و غبار تمیز کنید.
  2. با استفاده از یک کاردک یا چاقو، باقی مانده مواد چسبنده روی کاشی ها را بخراشید.
  3. یک سطل آب داغ برداشته و به آن نصف فنجان سرکه و نیم قاشق غذاخوریصابون اضافه کنید. توجه داشته باشید که بیشتر شدن مقدار صابون، می تواند باعث کدر و مات شدن ظاهر کفپوش شما شود.
  4. یک برس مناسب و یا دستمال حوله ای برای تمیز کردن کفپوش سرامیکی بردارید. آن را با آب جاری داغ خوب بشویید تا تمیز شود.
  5. محلول آب و کف را روی کفپوش ریخته و با استفاده از برس یا دستمال حوله ای تمیز، آن را به آرامی روی زمین پخش کنید.
  6. پس از اتمام کار، کفپوش را با آب گرم معمولی شستشو دهید.
  7. به کمک یک پارچه یا حوله تمیز، زمین را خشک کنید. همچنین می توانید صبر کنید تا جریان هوا به صورت خودکار این رطوبت را از بین ببرد.

سفید کننده درز سرامیک

برای سفید کردن درز بین سرامیک ها به خمیری از جوش شیرین و آب نیاز دارید. با استفاده از یک برس زبر یا مسواک قدیمی، خمیر به دست آمده را روی فاصله میان سرامیک ها بکشید تا آن را لایه برداری کند. سپس کف را با آب گرم بشویید و صبر کنید تا در هوا خشک شود.

برای لکه های سرسخت تر، می توانید از محلول سه چهارم سفیدکننده و یک چهارم آب استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که این محلول هم باید با آب گرم شسته شود. همچنین ماندن سفیدکننده روی سرامیک و کاشی می تواند باعث آسیب دیدن آن شود.

نحوه تمیز کردن دوغاب کاشی

کف سرامیک و کاشی شما تنها به اندازه دوغابی که آن را کنار هم نگه داشته است، ظاهر خوبی خواهد داشت. بهترین روش برای تمیز کردن دوغاب کاشی به شرح زیر است:

  1. طبقدستورالعمل روی بطری، یک سطل آب را با سفیدکننده اکسیژن پودر شده ترکیب کنید. این نوع سفیدکننده غیر سمی و ضد رنگ است.
  2. این محلول را با بطری به خطوط دوغاب اسپری کرده و یا با یک برس زبر روی آن بکشید. در صورتی که دوغاب کاشی ها بیش از حد کثیف باشد، بهتر است از هر دو این روش ها استفاده کنید.
  3. حدودا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا این محلول روی خطوط دوغاب کاشی باقی بماند. هر چه زمان بیشتری بگذرد، نتیجه به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.
  4. پس از گذشت مدت زمان لازم، از یک برس نایلونی سفت و یا مسواک قدیمی برای تمیز کردن خطوط بین کاشی ها استفاده کنید. هر بار بخش کوچکی از خطوط را ساییده و آب های کثیف اطراف آن را با یک حوله خیس تمیز کنید.
  5. پس از تمیز شدن تمام خطوط بین کاشی ها، زمین را با آب تازه شستشو دهید. در پایان، می توانید از یک پارچه تمیز کمک گرفته و کفپوش را خشک کنید.
  6. پس از تکمیل کار و خشک شدن کف، می توانید از تمیزکننده دوغاب برای تمیز ماندن کفپوش استفاده کنید.

پاک کردن سیمان از روی کاشی

وجود لکه های سیمان روی کاشی از جمله مشکلاتی است که افراد در خانه های نوساز و یا تازه بازسازی شده با آن رو به رو می شوند. برای رفع این مشکل و پاک کردن سیمان از روی کاشی، تنها کافی است که با استفاده از یک اسفنج، مقداری سرکه روی لکه بریزید. یک الی دو ساعت صبر کنید تا سرکه روی سیمان باقی بماند. طی این مدت لکه را چک کنید تا در صورت بخار شدن سرکه، مجددا کمی سرکه روی آن بریزید. پس از گذشت مدت زمان لازم، خواهید دید که سیمان کمی شل شده است. حال می توانید از یک اسکاچ، کاردک یا حتی فرچه کمک بگیرید تا با کشیدن آن روی سیمان، لکه از بین برود.

 

 

 

 

به یاد داشته باشید که این روش برای لکه های کوچک و نازک قابل استفاده می باشد. بدیهی است که هر چه مقدار سیمان باقی مانده روی کاشی بیشتر باشد، به سرکه و زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

پاک کردن لکه کاشی و سرامیک

ممکن است انواع لکه شمع، قیر، آدامس، خون، قهوه، چای، آبمیوه، جوهر و … روی سطوح سرامیکی و کاشی منزل شما ایجاد شده باشد. در چنین شرایطی به هیچ عنوان جای نگرانی نیست و به راحتی می توانید این لکه ها را از بین ببرید.

پاک کردن سرامیک با هیدروژن پراکسید از لکه قهوه، چای و آبمیوه

محلولی از مایع ظرفشویی و آب گرم آماده کرده و سرامیک را با آن بشویید. برای از بین بردن رنگ باقی ماده نیز می توانید از ترکیب دو سوم قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ میلی لیتر) سفیدکننده با یک قوطی یک لیتری آب و یا هیدروژن پراکسید استفاده نمایید.

پاک کردن لکه خون از سرامیک

سفیدکننده (وایتکس) و یا آب اکسیژنه دو نمونه از مواردی هستند که به پاک کردن لکه خون از روی سرامیک کمک می کنند. دو سوم قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ میلی لیتر) سفیدکننده را با نیم لیتر آب ترکیب کنید تا محلول مورد نظر به دست آید. سپس با استفاده از یک تکه پارچه یا اسفنج، محلول حاصل را روی لکه بکشید تا از بین برود.

پاک کردن لکه شمع، قیر و آدامس

پاک کردن این لکه ها درست همانند پاک کردن لکه شمع می باشد. بهترین راه برای این کار، استفاده از یخ برای سرد کردن جرم روی لکه و سپس جدا کردن آن با کمک کاردک یا لبه چاقو است. این کار به راحتی طی ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام می پذیرد.

پاک کردن لکه جوهر

لکه های جوهر ایجاد شده روی سرامیک با کمک سفیدکننده ها از بین می روند. کافی است که یک پارچه تمیز را با سفیدکننده خیس کرده و آن را روی لکه قرار دهید. هر یک دقیقه وضعیت لکه را بررسی کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه به طور کامل از بین برود. توجه داشته باشید که قرار دادن دستمال بیش از حد خیس روی سرامیک می تواند به آن آسیب بزند.

بهترین جرم گیر کاشی و سرامیک

بهترین جرمگیر کاشی و سرامیک، محصولی است که باعث سایندگی سطح کاشی نشود. در غیر این صورت، ساییده شدن کاشی به مرور زمان باعث آسیب دیدن بافت آن شده و طی مدت زمان کوتاهی از بین می رود. پودر کفشوی رخشا و پاک کننده سطوح رخشا دو نمونه از پاک کننده های مناسبی هستند که بدون سایندگی سطوح، آن ها را تمیز می کنند.

بهترین جرم گیر توالت

بهترین جرمگیر توالت، باید به سادگی قابل استفاده بوده و در مدت زمانی کوتاه، شما را به نتیجه ایده آل خود برساند. با این حال به یاد داشته باشید جرمگیرهایی که بسیار تهاجمی عمل کرده و از قدرت بیش از حد معمول برخوردار هستند، می توانند باعث آسیب دیدن سرامیک و سنگ سرویس های بهداشتی شوند.

براق کننده سرامیک

به طور منظم کف سرامیک و کاشی را تمیز کنید تا کثیفی ها روی هم جمع نشده و به صورت جرم جامد خود را نشان ندهد. این کار علاوه بر حفظ نظافت و تمیزی محیط اطراف شما، به براق ماندن سطوح سرامیکی نیز کمک می کند. با این حال انتخاب یک پاک کننده و براق کننده مناسب برای سطوح سرامیکی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کند.

برق انداختن سنگ توالت

برای تمیز کردن سرویس بهداشتی بهتر است از محلول آب و صابون استفاده نمایید. همچنین شوینده های مخصوص شستشوی سرامیک نیز انتخاب مناسبی برای این کار به شمار می روند. به یاد داشته باشید که آب گرم به تمیزتر شدن سنگ توالت کمک نموده و از باقی ماندن مواد شوینده در میان شیارهای آن جلوگیری می کند.

چند نکته مهم برای نگهداری از سرامیک و کاشی

جارو زدن منظم و نظافت مداوم کف کاشی بخش مهمی از نظافت منزل را بر عهده دارد. با این حال این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن کف کاشی کافی نبوده و بهتر است حداقل هفته ای یک بار کف حمام و دو هفته یک بار کف آشپزخانه را تمیز کنید. برای حفظ درخشندگی و براقیت کفپوش های سرامیکی بهتر است نکات زیر را رعایت فرمایید:

  • برای جلوگیری از تغییر رنگ دوغاب یا کاشی، به محض ریخته شدن هر ماده ای روی کفپوش، آن را بلافاصله تمیز کنید.
  • به طور منظم کف کاشی را جارو بزنید تا زباله ها از زمین برداشته شده و روی کفپوش خشک نشوند. همچنین این کار از ساییده شدن کاشی بر اثر رفت و آمد جلوگیری می نماید.
  • پس از پاک کردن کفپوش، آن را با آب بشویید تا هیچ ماده شوینده ای روی سرامیک و کاشی باقی نماند.
  • به هیچ عنوان از مواد پاک کننده خشن همانند سفیدکننده ها یا سایر پاک کننده های ساینده استفاده نکنید.
  • همیشه بعد از دوش گرفتن، کاشی های حمام را تمیز کنید تا باقی مانده رطوبت و صابون از روی آن برداشته شده و کپک نزند.

 

دیدگاهتان را بنویسید