مقاله

انواع روشهای نصب کاشی و سرامیک (کاشی ارس)

(کاشی ارس)

سرامیک کاری و انواع روش های اجرای سرامیک چیست؟

 

برای اجرای سرامیک کف، زیرسازی اهمیت زیادی داره. تراز کردن، شیب بندی و چسبندگی ملات نقش مهمی در سرامیک کاری دارن. در ادامه در مورد انواع روش های سرامیک کاری صحبت می کنیم.

نصب سرامیک کف به چهارروش انجام میشه:

1- روش ملاتی برای نصب سرامیک

این روش از قدیمی ترین روش های سرامیک کاری است. در این روش ماسه و سیمان و آب رو ترکیب میکنن تا ملاتی خمیری به دست بیاد. همزمان با پهن کردن ملات، سرامیک هم اجرا میشه. البته قبل از شروع کار، کروم‌بندی انجام میشه تا شیب به درستی اجرا بشه.

2- روش ملاتی و دوغابی (ترکیبی)

در این روش ابتدا سطح با ملات ماسه سیمان به ضخامت 3 سانتیمتر پر میشه. سپس با شمشه و تراز، سطح صاف و یا در صورت وجود کفشور، شیبدار اجرا میشه. با گذشت زمان و سفت شدن ملات، دوغاب روانی از سیمان سفید روی سطح ریخته و سرامیک نصب میشه.

3- روش چسبی برای نصب سرامیک

این روش مثل اجرای ملات و دوغاب است با این تفاوت که به جای دوغاب از چسب استفاده میشه. در روش سرامیک کاری با چسب، در بیشتر مواقع ابتدا سطح موزاییک شده و سپس سرامیک با چسب اجرا میشه.

4- روش خشکه (شاسی کشی) برای نصب سرامیک

به دلیل اینکه روش ملات و دوغاب در نما قابل استفاده نیست از روش اجرای خشک (شاسی کشی) استفاده میشه. سرامیک ها در نمای خشک به وسیله گیره هایی به صورت پنهان یا نمایان به شاسی متصل میشن. این روش ایمن است و در مقابل زلزله و شرایط جوی مقاوم بوده.

سرامیک کاری دیوار مشابه کاشی کاری انجام میشه .

نکات مهم در سرامیک کاری چیست؟

  • میزان پِرت سرامیک (معمولاً 10 درصد) رو در نظر بگیرین.
  • ابتدا جایی که میخواین سرامیک کنین رو اندازه گیری کنین.
  • در سرامیک کاری کف معمولاً 75 درصد کار مربوط میشه به مقدمات و کفسازی. پس در این مرحله نهایت دقت رو بکنین تا کار با کیفیت بشه.
  • ابتدا همه قطعات رو کنار هم بچینین و سپس سراغ قسمت هایی که نیاز به برشکاری دارن برید.
  • از شابلون برای برش سرامیک استفاده کنین.
  • پیش از ریختن دوغاب به سرامیک ها اجازه بدین که 24 ساعت استراحت کنن.

سرامیک کاری، حرفه ای سخت است که نیاز به آموزش داره. نوع پوشش و کیفیت اجرای کف منزل ما نقش مهمی در زیبایی داره پس باید کار رو به دست متخصص بسپرین.

مزایای سرامیک چیست؟

برای پوشش کف و دیوار مصالح مختلفی وجود دارن مثل کاشی، سرامیک، پارکت، موزاییک، کاغذ دیواری و … اما در بین این موارد سرامیک به دلایلی انتخاب مناسبتری است. در ادامه شما رو با این دلایل آشنا می کنیم.

  • طول عمر بالایی داره. سرامیک در مقایسه با سایر کفپوش ها عمر بیشتری میکنه.
  • مقاوم است. به همین دلیله که از سرامیک برای کف پاساژها که تردد زیادی داره استفاده میشه. البته که بهتره از نوع یک لعاب سایشی کار بشه تا خطر سُر خوردن کم بشه.
  • رنگ سرامیک تغییر نمیکنه. بسیاری از کفپوش ها در برابر عوامل مختلف مثل نور خورشید، مواد شیمیایی و … مقاوم نبوده و دچار تغییر رنگ میشن. به همین دلیله که میشه از سرامیک برای محیط‌های باز استفاده کرد. در سرامیک کاری دیوار حیاط میشه از سرامیک با این خاصیت استفاده کرد.
  • به لحاظ بهداشتی مناسبتره. آلودگی و کثیفی به راحتی از روی سرامیک پاک میشه.
  • در مقابل حرارت مقاومه. به دلیل اینکه سرامیک مثل کاشی تحت حرارت بالا تولید میشه در برابر آتش سوزی مقاوم است.

انواع سرامیک چیست؟

سرامیک ها بر اساس ظاهر، جنس، درجه سختی، اندازه و … به انواع مختلفی تقسیم میشن. اینکه از چه نوع سرامیکی استفاده کنین به کاربری فضای مورد نظر، سلیقه و بودجه‌ی شما بستگی داره.

در ادامه انواع سرامیک رو بر اساس معیارهای مختلف بررسی میکنیم.

معیار شماره 1: انواع سرامیک از نظر جنس

سرامیک ها از نظر جنس به دو نوع:

1- سرامیک پرسلان

2- سرامیک غیر پرسلان، تقسیم میشن.

سرامیک های پرسلان از خاک رس تصفیه شده، ماسه خیلی ریز، پودر فلدسپار در دما و فشار بالا ساخته شده‌اند.  در حالی است که سرامیک‌های غیر پرسلان از خاک رس تصفیه نشده و برخی افزودنی‌های معدنی در دما و فشار کمتر از سرامیک‌های پرسلانی ساخته میشن.

سرامیک های پرسلانی به دلیل تحمل فشار و دمای بالاتر، تخلخل کمتری داره در نتیجه لکه گیری کمتر و به دنبال اون قیمت بالاتری داره.

معیار شماره 2: انواع سرامیک از نظر ظاهر

سرامیک ها از نظر ظاهر به دو نوع:

1- مات

2- براق ، تقسیم میشن.

براق بودن سرامیک به نوع لعاب و پرداختی که بر روی سطح انجام شده بستگی داره.

بسته به کاربری فضا و سلیقه صاحب خونه، انتخاب انجام میشه. اما باید توجه بشه که سرامیک های براق، لغزنده هستند و مناسب برخی فضاها مثل سرویس بهداشتی نیست.

معیار شماره 3: انواع سرامیک از نظر درجه سختی

سرامیک ها با توجه به میزان خاک رس و دما و فشاری که در فرآیند تولید تحمل می کنند، از نظر سختی به پنج گروه تقسیم بندی میشن. سرامیک های با درجه سختی پایین (درجه 1) در برابر رطوبت، سایش، رفت و آمد و …. بسیار حساس هستند. از این سرامیک ها باید در فضاهای با رفت و آمد کم مثل حموم و سرویس مهمان استفاده بشه.  در مقابل سرامیک های با درجه سختی بالا (درجه 5) در برابر عوامل مقاوم بوده و تا سالیان سال عمر میکنه.

 

دیدگاهتان را بنویسید