مقاله

کاشی پرسلان چیست ؟(کاشی ارس)

کاشی پرسلان به گونه ای خاص از سرامیک ها گفته میشود که در دمایی بیشتر از دمای سرامیک معمولی پخته شده و همچنین خاک و مواد تشکیل دهنده آن متفاوت از سرامیک معمولی است، همچنین گاها در مورد بعضی محصولات پرسلانی قالب و بیسکوئیت سرامیک در پرس هایی با فشار بیشتر شکل گرفته است که باعث میشود تا ساختار مقاومتری نسبت به سرامیک معمولی داشته باشد.

که این تفاوت های موجب میشود تا:

 

۱. پرسلان از نظر مقاومت نسبت به سایش و تحمل بار عملکرد بهتری نسبت سرامیک معمولی داشته باشد که به همین دلیل در محیط هایی با نرخ رفت و آمد بالاتر و مسیر هایی با احتمال رفت و آمد اتومبیل مانند پارکینگ ها پیشنهاد به استفاده از سرامیک های پرسلانی است.

۲. پرسلان به دلیل بافت متراکتر از نفوذپذیری کمتری نسبت به سرامیک معمولی برخوردار است همچنین پرسلان دارای وزن بیشتری در مقایسه با سرامیک معمولی در ابعاد یکسان است.

 

 

۳. پرسلان دارای مقاومت بیشتر نسبت به تفییر دما است و برای محیط هایی با تغییر دمایی زیاد مانند محیط های باز و محیط هایی با امکان یخ زدگی استفاده از پرسلان توصیه شده است.

چگونه پرسلان را از سرامیک معمولی تشخیص دهیم:

 

  • وزن بیشتر در قالب های یک اندازه نسبت به سرامیک معمولی
  • ضخامت بیشتر در حد ۱ تا ۳ میلیمتر نسبت به سرامیک معمولی
  • رنگ روشن بدنه و پشت قالب (معمولا شیری رنگ)

 

 

 

  • لبه های صافتر و تمیز تر نسبت به سرامیک معمولی

 

  • بافت متراکم تر و لطیف تر در پشت قالب سرامیک

 

 

 

 

سرامیک سوپر پولیش و سرامیک نانو چه نوع سرامیک هایی هستند؟

سرامیک ها امروزه رایج ترین نوع پوشش دهنده های داخلی هستند که در انواع و اقسام طرح و رنگ و مدل تولید می شوند. سرامیک پولیشی نام رایج است که این روزها بیشتر به چشم می آید علاوه بر آن سرامیک سوپر پولیش که انواع خاصی از پوشش دهنده های داخلی هستند.

سرامیک سوپر پولیش (Super Polished Ceramic) و سرامیک نانو گلیز (Nano Glazed Ceramic) در نوع تخصصی خود سرامیک هایی هستند که امروزه در صنعت ساختمان به خصوص پوشش دهنده های ساختمانی شناخته شده هستند.
اما سرامیک سوپر پولیشی و سرامیک نانو گلیز چه نوع سرامیکی هستند و چه مزایایی دارند؟
به طور کل سرامیک هایی که دارای ویژگی های نانو و پولیشی هستند با نام سرامیک های نانو، سرامیک پولیشی و پرسلان پولیشی شناخته می شوند و به دلیل مزایای بسیاری که دارند در سالهای اخیز با استقبال زیادی مواجه شده اند.

 

 

سرامیک پولیشی

سرامیک های با بدنه پرسلان پس از پخت از بافتی فشرده و متراکم و سطحی زبر برخوردار هستند. خاصیت زبری برای سرامیک هایی که با هدف استفاده در فضای خارجی تولید می شوند نوعی امتیاز محسوب می شود اما برای نصب در فضاهای داخلی به خصوص برای فضای داخلی با کاربرد مسکونی اکثر مصرف کنندگان به دنبال نوعی از پوشش سرامیکی هستند که دارای جلا و درخشش بالا باشد و به نوعی جایگزین مناسبی برای پوشش سنگ طبیعی باشد. برای پاسخگویی به این تقاضا تولید کنندگان باید سرامیک های کف با رویه شفاف و براق را در سبد محصولات خود داشته باشد.
اما همانطور که ذکر شده سرامیک های پرسلانی داری بافت زبر و غیر شفاف هستند. برای رفع این زبری و رسیدن به سطحی صاف و درخشنده دو راه حل موجود است:

استفاده از پوشش لعاب

با استفاده از پوشش لعاب براق بر سطح سرامیک، سرامیک با عنوان سرامیک لعاب دار شناخته شده و از موضوع بحث این مطلب خارج می شود. سرامیک های لعابدار از انواع قدیمی محصولات سرامیکی است و معمولا با قیمت های پایین تری در بازار به فروش می رسد.

پرداخت و پولیش سطح سرامیک

با استفاده این روش بر روی سرامیک پرسلانی (خام و یا لعاب دار) سطح محصول تا درجه ای بسیار ریز پرداخت می شود و سرامیک به شفافیت سطوحی مانند سطوح شیشه ای می رسد. این پرداخت و پولیش توسط یک خط از ماشین آلاتی  با برس های متنوع و در طی یک فرآیند جداگانه پس از تولید سرامیک انجام می شود.
اصطلاح سرامیک سوپر پولیش معرف ویژگی سطح پرداخت شده و بسیار صیقلی سرامیک می باشد که خود باعث درخشندگی و جلای بسیار زیاد این دسته از محصولات می گردد. اما انجام این عملیات بر روی سرامیک باعث می شود تا منافذی بسار ریز در سطح سرامیک بوجود بیاید. برای این رفع این مشکل به پوشش نانو نیاز داریم.

سرامیک نانو گلیز

وجود منافذ و درزهای بسیار ریز بر روی سطح سرامیک کف باعث جذب شدن ذرات خاک و غبار و همچنین نفوذپذیزی سطح در برابر مایعات ریخته شده بر سطح می شود. این نفوذ اگر اتفاق بیوفتد باعث کاهش درجه درخشندگی و جلای این محصولات خواهد شد.

راه حل جلوگیری از این اتفاق استفاده از پوشش های نانوست. این پوشش ها که به نوعی مکمل لعاب و پرداخت سطح هستند با نفوذ در منافذ سطح باعث می شوند تا سطح پرداخت شده در مقابل نفوذ غبار و مایعات ایمن شده و خاصیت آب گریزی (Hydriphobicity) به سطح اضافه شود. فرآیند اضافه کردن این پوشش نانو به سطح محصولات فرايندی زمان بر و سخت است که در آن دو ترکیب برای حداقل ده مرتبه بر روی سرامیک اضافه شده و در می ان هر نویت سرامیک ها مجداد در داخل کوره قرار می گیرند.
لازم به توضیح است که دوام این نوع پوشش ها مادام العمر نیست و سرامیک های نصب شده پس از مدتی استفاده این خاصیت را به تدریج از دست خواهند داد.
از ویژگی های این نوع از محصولات می توان به دوام بیشتر در مقابل نفوذ جرم و رطوبت و همچنین دارا بودن شفافیتی نزدیک به سطوح شیشه ای نام برد. همچنین انجام این فرآیند های زمانبر باعث افزایش هزینه های تولید و در نتیجه قیمت این نوع محصولات می گردد.

زمان انتخاب کاشی و سرامیک در یک ساختمان پارامتر های متعددی وجود دارد که به نسبت نوع ساختمان و کاربری های آن ساختمان قابل تغییر است عموما برای کف هر ساختمان تلاش می شود که از رنگ های روشن و براق استفاده شود که هم فضا را بزرگتر نشان دهد و هم زیبایی فضا چندین برابر شود البته باید در نظر داشت که براقیت سرامیک کف در کنار زیبایی و جلوه ی زیاد آن باعث لغزندگی زیادتری است و امکان سر خوردن بر روی این نوع سرامیک بسیار بیشتر از بقیه سرامیک ها است در کنار تمام ویژگی های این محصول از جمله زیبایی و جلوه بسیار زیاد،این نوع سرامیک به جهت براق بودن هر گونه کثیفی ولکه را به آسانی نمایان می سازد و نیاز به تمیز کاری زیادتری به نسبت بقیه سرامیک ها دارد که البته برای اینکه اطلاعات بیشتری در زمینه ی نحوه ی تمیزکردن انواع سرامیک داشته باشید می توانید بر روی عکس زیر کلیک نمایید.
البته در استفاده از انواعی از سرامیک های کف برای ساختمان لازم است که حتما از سرامیک هایی با لعاب مات استفاده شود که این مساله بسته به سبک معماری می تواند متفاوت باشد.سرامیک های پرسلان با لعاب براق می تواند یکی از گزینه های مورد توجه باشد که براقیت سطحی آن موجب می شود فضا بزرگتر و زیباتر نشان داده شود.

سرامیک با لعاب پولیش

سرامیک هایی با لعاب های پولیش و نانو پولیش حدود دو سال است که در بازار مطرح شده اند و توجه معماران و همکاران زیادی را به خود جلب نموده است.
در ابتدای سخن ازواژه پولیش بهتر است این کلمه را واژه شناسی کنیم کلمه پولیش به معنی صیقلی، پرداخت، جلا،واکس زنی و ..است.با استفاده از روش پولیش کردن کاشی و سرامیک بر روی انواتع پرسلان های خام یالعاب دار سطح سرامیک  پرداخت می شود که این پرداخت بسیار کم است که همین پرداخت کم به کار شفافیت می بخشد و در مراحل پرداخت بعدی صیقلی تر از قبل می شود.
اصطلاح پولیش و نانو پولیش برای کاشی و سرامیک  در بر دارنده ی ویژگی های سطحی آن از جمله سطح صاف و صیقلی که موجب درخشندگی و براقیت سطحی آن می شود پولش کردن را در صنعت کاشی و سرامیک می توان چیزی همانند ساب زدن در سنگ های ساختمانی دانست که پس از آن رزین می خورند و مجددا ساب می خورند تا سطح سنگ یک دست و صاف شود. پولیش زدن بر روی سرامیک موجب می شود که روزنه های ریزی برروی سرامیک ایجاد شوند که برای برطرف کردن این روزنه ها باید سطح سرامیک را نانو نمود.

تفاوت های سرامیک های پولیش و نانو پولیش

در این مرحله است که امکان دارد در سطوح ریزی که بر اثر پولیش خوردن طرح ایجاد شده است ذرات ریز گرد و غبار نفوذ کند و زیبایی و درخشندگی کار را از بین ببرد که به جهت حل این مشکل از پوشش های نانو می توان استفاده نمود.
سطوح ایجادشده بر روی سرامیک به وسیله نانو پر می شود که این نانوهای پوششی نوعی مکمل لعاب و پرداخت سطح هستند که زمانی که پوشش سطح آن انجام شود سطح کار براقیت در عین نفوذ ناپذیری مواد اضافی را به همراه دارد.

سطوح نانو پولیش شده خاصیت آب گریز داشته و زیبایی نمای سرامیک را متفاوت تر از بقیه نمونه ها می سازد که البته فرآیند نانو و پولیش نمودن سرامیک ها پروسه زمان بری است و سختی های بسیار زیادی را برای تولید کننده به همراه دارد به طور مثال می توان گفت این پروسه نانو زدن بر روی سطح سرامیک ده مرتبه تکرار می شود که در بین هر بارآغشته شدن سرامیک یک بار به کوره فرستاده می شود.
البته لازم به ذکر است این پوشش همانند لعاب های دیگرمادام العمر نیستند وامکان از بین رفتن آنها وجود دارد که البته برای دیگر لعاب ها این مساله وجود ندارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید